Pemuda

Saya bertanya, dari mana sumber kekuatannya.

Tiada jawapan.


Lantas teringat pesan guru yang dihormati, orang yang kuat itu akrab dengan Tuhan.

Membaca kisah jalan hidup kawan-kawan, buat saya tersenyum sendiri. Masa muda.

Muda adalah peluang masa untuk kita atur jalan menuju impian dan cita-cita.

Menyediakan usia 20-an dengan ilmu, agar pada usia 30-an kita mampu berkhidmat dengan baik, itu pesan ustaz Hasrizal daripada pembacaan saya di facebook Jejak Tarbiah.


Kalau engkau masih muda remaja senangkanlah hatimu! Kerana pohon pengharapanmu masih subur, dahan-dahannya masih rendang dan rimbun, petikan tasauf moden, HAMKA.

Ya, masa muda peluang menjadikan mimpi sebagai kenyataan.

Antara ciri orang cemerlang adalah mempunyai mimpi. Dream. Ambition. Cita-cita. Tanpa semua itu hidup bagai terawang-awang. Tiada matlamat.

Muda, ruang persediaan dan tindakan untuk meraih mimpi.

--

Allah. Pantas sekali masa muda hampir berlalu, hilang sudah umur belasan. Akan lalui usia 20-an. Saya bertanya diri, apa yang harus dijawab apabila bertemu Allah nanti. Ke mana usia saya digunakan.






Comments

Popular posts from this blog

Jalur Perjalanan Menuju Tuhan

Al-Aqsa

Semulia Khadijah